04 februari, 2011

Skisspaus 030 - Nachrichten über meinen Drucker / Scanner!

Då var skisspausen tillbaks! Efter mycket bråkande med scannern så har jag scannat in min första bild! Generellt sett tycket jag det är rätt svårt att scanna bilder färglagda med promarkers då färgerna ofta blir starkare när man scannar än på pappret. Här har bilden fått en lite blåare ton än originalet, men jag ska fortsätta att testa olika inställningar, den förra scannern tog det en evighet innan jag fattade hur man fick i alla fall hyfsade bilder.

Hittills har jag bara haft två problem med den nya Brother MFC-6890CDW A3 scanner/skrivaren. Ett den är stor, och en sansad människa hade inte haft en sån gigant i min lilla lägenhet. Vet fortfarande inte var det är lämpligast att ha den eftersom det är skönt att ha den nära datorn när man ska scanna mycket på en gång.

Det andra problemet är att jag endast förstår svenska och engelska medans min skrivare är en glad tysk! Jag har slitit mitt hår och kollat på hela internet känns det som men det verkar inte som att språket inne i själva maskinen går att ändra på just den tyska versionen av den här modellen. Manualer på datorn, programvara och sådant finns självklart på svenska och engelska men det är just när jag vill ändra inställningar inne i maskinen som det blir lite krångligt. Tycker man redan att det är svårt med inställningar av statisk IP för trådlöst nätverk så blir det inte bättre av att man inte kan språket så för tillfället kör jag med vanlig usb-sladd.

De vanligaste funktionerna som att bara ta en kopia klarar jag dock rätt bra hittills, och så lär jag mig tyska, inget ont somt inte har något gott med sig.

Jag har inte hunnit prova mycket alls, och inte heller några utskrifter, så en mer utförlig recension hoppas jag skriva lite senare.
Follow Efraims Tecknarblogg

4 kommentarer:

  1. hej! va duktig du är på att rita! jag tycker att det är roligt att rita jag med, men ritar hellre än bra! kul att du hittat min blogg som gjorde att jag hittade din! trevlig helg! helena

    SvaraRadera
  2. Haha, en glad tysk XD Shit vad jobbigt, men det känns ju som att det borde gå att ändra någonstans! Det gör det väl på all form av hårdvara nuförtiden?

    Cool bild också!

    SvaraRadera
  3. Haha, gissa om jag känner igen det där XD Min scanner är visserligen svensk men det enda photoshop jag har till gång till som är det enda redigeringspogrammet vi har är min pappas tyska version. Det är inget problem för far, född och uppväxt i Tyskland men för mig som inte talar med än hackig skoltyska... *host* Hittills har jag fattat hur man sparar, ändrar format och bildstorlek, klipper, läger till och tar bort lager och det var typ allt...

    SvaraRadera
  4. Helena: Tack, vad kul att du hittade hit! Har för mig att jag sökte på nåt, hamnade på din kompis blogg och sen din :)

    Alexandra: Jag har en kompis som jobbar mycket med markers och hon lät det torka en dag ibland sa hon. Men det varierar nog mycket på tuschet. Själv tycker jag att tex. Staedtler pigment liners torkar typ direkt.

    Calle: Tackar! Det går nog teoretiskt men kräver nog serious hacking skills eftersom de inte har nån funktion för vanliga användare att ändra, men jag ska surfa runt och se om jag hittar nåt!

    Frih: Oj, photoshop är ju några resor värre.. Men där går väl att ändra språk? Vilken version är det? Kolla guider med mycket bilder och se om du kan hitta sätta att ändra! :)

    SvaraRadera