31 mars, 2011

Kafferecension - Abessinskt vildkaffe

Land: Etiopien
Rosteri: Kahls
Rättvisemärkning: Okänd
Malning: Hela bönor
Förpackning: 250g
Ca pris: 59kr
Jämförpris: 23,6kr/hg


Jag tycker att förpackningen lockar med sin enkelhet, och färgvalet med endast svart, vitt/ljusgrått och rött känns smakfullt. Det finns en viss ärlighet; här ligger fokusen på kaffet och inget annat. Precis som beskrivningen föreslår så finner man jordiga nyanser i doften när kaffet är nymalet. Det doftar inte väldigt starkt utan ger ett lite försiktigt intryck. Smaken tycker jag är rätt fri från syrlighet och kaffet för faktiskt tankarna till naturen med sin lite lågmälda, jordiga smak. Eftersmaken är härligt torr och lite söt. 

Betyg: 4/5
Follow Efraims Tecknarblogg

2 kommentarer:

  1. Sweet! Jag drömmer mig bort till koppen med detta kaffe i ;) Om jag just börjar lägga lite extra pengar på lite schystare kaffe, vilka tre-fyra sorter rekommenderar du då? De ska helst gå att köpa i Sverige :p

    SvaraRadera
  2. fy sjutton vad du gjorde mig sugen på kaffe nu!

    SvaraRadera