04 mars, 2011

Efraim introducerar - Kafferecensioner


Kaffe är ett stort intresse för mig. Precis som att jag kan nörda in på små variationer i tecknarmaterial och testa allt jag kommer över, så är det detaljerna och variationerna på smaken i olika kaffesorter och bryggmetoder som lockar. Det är ett allmänt känt faktum att serietecknare, och i många fall andra bildskapare, är mer hängivna åt sitt kaffe än medelkonsumenten. Sedan är det en ren situationsfråga om man väljer vägen mot kvalitet eller kvantitet.
”Desperata tider kräver desperata åtgärder!” hade vi som motto i ateljén när jag pluggade serier i Hofors, och alla som varit ens nära en deadline vet vad jag pratar om. Finsmakaren inombords åsidosätts av desperationen och sömnlösheten, kaffet åker ner i litervis hur bränt och beskt det än må vara!
Men sen finns ju det harmoniska skapandet som kräver knivskarp kreativitét och en stark känsla för feeling. Det är då man bör välja sitt kaffe noga och följa de subtila smaknyanserna tills de är färgnyanser på pappret eller skärmen.
Med detta lilla förord introducerar jag kategorin Kaffe på bloggen, något som lyst med sin frånvaro allt för länge.

Recension - Agoga

Land: Papua Nya Guinea
Rosteri: johan & nyström
Rättvisemärkning: Fairtrade
Malning: Hela bönor
Förpackning: 250g
Ca pris: 95kr
Jämförpris:  38kr/hg

Förpackningen är riktigt snygg, något som johan & nyström brukar lyckas med. I det här fallet tycker jag att intrycket förpackningen ger stämmer bra med den lite vilda smakupplevelsen av kaffet. När jag öppnar påsen så är doften starkt påträngande men ändå behagligt fruktig och med en nyans av bröd. Själva smaken är ganska syrlig, men inte på ett obehagligt sätt, och även med en liten känsla av frukt. Oftast föredrar jag kaffe med låg syrlighet, men det här kaffet känns som ett undantag med sin fräscha och uppiggande smak. Eftersmaken är mjuk och mild. 

Betyg: 3,5/5
Nu bryggde jag kaffet nymalet i presskanna vilket jag tycker brukar ge lite mildare och mer nyanserad av kaffet än till exempel filterbryggare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar