16 december, 2010

Smokin' Gangster

Det hela började med lite inspiration från tv-serien Boardwalk Empire some jag har börjat se för ett tag sedan. För en gångs skull passerade inte inspirationen innan jag hann göra något konkret, kanske för jag var sugen på att testa en ny skisspenna jag hade skaffat. Blyertsskiss på A3 papper. Någon enstaka referensbild för skorna och hatten har jag använt, men mer vägledning än direkt avbildning. Det kan vara små detaljer som ger känslan av en viss tidsanda! 


När jag tuschade så tepade jag ihop skissen med ett tuschpapper i samma storlek ovanpå, dock inte så pappret satt fast i ljusbordet. Den här ytterst fiffiga metod som jag börjat använda gör att man kan snurra på pappret för att dra vissa linjer lättare eftersom handen och armen tecknar åt vissa håll mer med precision. För mig är det till exempel mycket lättare att dra en rak linje snabbt från vänster till höger än att dra uppifrån och ner. Extra stor skillnad blir det också om man tecknar med stålstift där linjen blir annorlunda beroende på vinkel och trycket på stiftet. Tecknande är en vetenskap! 


Färgläggning är gjord i Photoshop. För att lättare hitta färger som passar ihop brukar jag börja med någon bakgrundsfärg istället för vitt, varken för mörk eller ljus. När alla färgfält är ifyllda som jag vill ha dem så gör jag skuggorna med en nyans mörkare på den färgen och sen små highlights där det behövs. 


Texturen är en stockbild som är hittad här på deviantArt. Olika upphovsmän har olika användningsregler men på den här är det fri användning i alla sammanhang.

4 kommentarer:

  1. Snyggt! :) Kul att du visar hela processen också, ska nog testa den där tekniken med hoptejpade papper, jag märker ofta hur visa linjer blir sämre för att de är i en "svår" vinkel.

    SvaraRadera
  2. Riktigt stiligt :) Och det där med det ihoptejpade pappret är inte bara bra för bilden, utan även för den stackars tecknarhanden! :O

    SvaraRadera
  3. Tackar! Jo jag tänkte först bara ladda upp den färdiga men det var lite väl slött.. jag vet att jag tycker själv det är roligare när man ser lite hur andra har gjort. Och genom att lära ut lär man sig själv heter det väl så att reflektera lite över sina metoder och inte bara utföra dem på ren instinkt kan säkert vara nyttigt! Så sant med handen Calle, och vi får ju vara rädda om våra framtida moneymakers ;D

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket Alexandra! Vad kul att höra, särskilt från en grym illustratör som du! Har snokat runt lite på din portfolio och dA och är riktigt imponerad :D Jag tycker själv om att läsa tips från andra tecknare så jag ska försöka att ge några själv när jag har något vettigt att säga :)

    SvaraRadera