25 november, 2010

Bankgirig

Det krävs lite mer än att bara rita för att starta en egen firma inom illustration och serier har jag märkt. För en stackars nybörjare så är moms, deklarationer, arbetsgivaravgift, F-skattesedel och liknande rena mardrömmen. Tuschar jag lite fel på en bild så finns det täckvitt, och i värsta fall kan jag göra om hela teckningen eller vissa bitar. Skickar jag lite felkalkylerade siffror till Skatteverket så är det i bästa fall något som kan lösas med att skicka ändrade uppgifter. I värsta fall slutar det med att jag får massor av tid att teckna bakom galler. Skulle jag ens få använda stålstift? Ett sådant i halsen (eller magen) skulle nog sänka även den biffigaste internen (och mig).

[klicka för att förstora]

I alla fall, för att få lite ordning på affärerna, som faktiskt sakta har börjat rulla nu, så har jag skaffat internetbank för enskild firma och beställt mitt eget bankgironummer! Det var enklare än jag hade trott, allt som krävdes var några välplacerade klick inne på internetbanken. Jag kan ju bara tala för användandet av Swedbank, men det gick smidigt. Nu ska bara fakturorna skickas och sen förväntar jag mig att de digitala slantarna ska börja rulla in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar