26 februari, 2010

Tecknar

Jag sitter och skissar sidorna till min Comic Royale-serie just nu. Totalt är det nio sidor och jag har bara fyra kvar, men det går trögt! Jag underskattar alltid tiden det tar att göra serier. Nu lägger jag dessutom mycket mer tid på en sida än vad jag gjorde för två år sedan. Då tyckte jag att ju snabbare man kunde göra en sida, desto mer proffs var man. Ack, jag var ung och dum!

Idag fattar jag att det måste få ta lite tid, även om jag klart är snabbare på att rita många saker. Jag tvingar mig själv att jobba mer med layouten av rutorna, jag kämpar med olika vinklar för att få mer dynamisk läsning och för att lära mig teckna karaktärer bättre så klart. Framför allt med den här serien så har jag också jobbat mer med bakgrunder och perspektiv. Det är skrämmande, tidsödande och svårt - men om jag nu ska bli en bra tecknare till slut så finns det inga genvägar.

Det var skönt att ventilera och reflektera lite. Nu tillbaks till ritbordet!

/ Efraim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar