12 mars, 2010

Antagningsprovet

Serietecknaren Lina Neidestam hade ett inlägg på sin blogg där hon gav en person tips om antagningsproverna till Serieskolan i Malmö. Detta är ju även ytterst aktuellt för mig, och i någon ren desperation ur prestationsångest som jag tror övergick i kreativitet kladdade jag ner en serie på närmsta papper med närmsta tuschpenna. Det kändes faktiskt oerhört befriande att skriva av sig med en penna och göra någon slags serie utan presationskrav. Inga manus, storyboards eller stödskisser, bara vad jag kände för att skriva och kluddrigt teckna dit.

I hopp om att komma igång med mitt digitala målande så prövade jag en snabb färgläggning som jag velat testa. Började med att färga mina outlines, sedan lägga en passande färg som bakgrund. Efter det utick jag från bakgrundsfärgen för att välja andra passande toner och färger till bilden. Tuschbilden och texten tog ca 30 minuter, färgläggandet tror jag tog en timme. Svårt att uppskatta eftersom datorn dött några gånger, och första gången hade jag inte sparat färgläggningen. Då gick det jag hade påbörjat i en grönaktig ton, men jag orkade inte göra om samma sak när jag var tvungen att börja om så jag valde att utgå från en gul färg. 

Mer spontana, självbiografiska serier av den här sorten hoppas jag på. Det gick snabbt, var kul utan några krav och en bra färgövning nu när jag orkade färglägga. Sen ska det ju ändå upp mer serier på den här bloggen, så varför inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar